تبلیغات
سایت تازه های پزشکی،زیست شناسی،ژنتیک و اخبار علمی - سطح بالای ویتامین D در سالمندان ، فعالیت و تحرک آنها را بیشتر کرده و از مشکلات حرکتی آنان می کاهد
تاریخ : یکشنبه 4 تیر 1391
نویسنده : مهدی
پزوهشگران موسسه تحقیقات سالمندان در ایالت کارولینای شمالی کشور آمریکا می گویند نتایج بررسی های آنان نشان داده است که ویتامین D فعالیت سالمندان را افزایش داده و از مشکلات حرکتی آنها می کاهد.به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، این محققین دریافتند: بالا بودن سطح ویتامین D در سالمندان فعالیت و تحرک آنها را بیشتر کرده و از مشکلات حرکتی که رنج می برند، می کاهد.ویتامین دی یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که در بسیاری از مواد غذایی مانند ماهی، تخم‌ مرغ، شیر غنی‌شده و روغن کبد ماهی یافت می‌شود. ویتامین D چندین نقش کلیدی در بدن دارد، و از همه مهمتر کمک به جذب مواد معدنی کلسیم و فسفر از غذایی که می‌خورید.
این تحقیقات نشان داد کمبود سطح ویتامین D در سالمندان مشکلات حرکتی آنها را افزایش می دهد زیرا این ویتامین نقش مهمی در عضلات دارد چرا که باعث وجود کلسیم در داخل عضلات و تحریک آنها برای انقباض و کمک به حرکت می شود.

محققان گفتند: این مشکل را می توان به مشکلات عدیده سلامتی که کمبود ویتامین D احتمال ابتلا به آنها نظیر چاقی، دیابت و افزایش فشار خون را افزایش می دهد، افزود.

این تحقیقات از حدود ۳ هزار نفر فرد ۷۰ تا ۷۹ ساله به مدت شش سال انجام شد.

نتایج این تحقیقات نشان داد: مشکلات حرکتی در افراد دارای سطح اندک ویتامین D افزایش یافت و فعالیت آنها به میزان ۳۰ درصد کاهش یافت و احتمال ابتلای اینگونه افراد به مشکلات بالا در مقایسه با افرادی که سطح بالای ویتامین D داشتند، یک برابر افزایش یافت.

تحقیقات جدید پزشکی اخیرا نیز نشان داده بود که ورزش کردن و مصرف ویتامین D از زمین خوردن سالمندان جلوگیری می کند.

درهمین حال، محققان آمریکایی نیز اخیرا دریافته بودند که کمبود ویتامین D خطر ابتلای انسان به سکته مغزی را افزایش می دهد.

پژوهشگران انگلیسی نیز براساس تازه ترین تحقیقات خود گفتنند که کمبود ویتامین D در دوره بارداری درماداران باعث می شود تا کودکان آنها به چاقی مبتلا شوند.

ویتامین D از ویتامین های لازم برای بدن و محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند.

این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان ها کمک می کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می کند.

منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می کند و کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می شود.

ویتامین D برای افراد مبتلا به پوکی استخوان بسیار مهم است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کلسیم و ویتامین D به همراه هم تراکم استخوانی را در زنان پس از سن یائسگی افزایش می‌دهند.

ویتامین D همچنین درمان سایر اختلالات همراه با تحلیل‌رفتگی استخوان مانند راشیتیسم (نرمی استخوان)‌ در کودکان کمک می‌کند.

افرادی که میزان کافی ویتامین D از راه غذا دریافت نمی‌کنند، ممکن است نیاز به مصرف مکمل‌های این ویتامین داشته باشند.

اشکال شیمیایی متعددی از ویتامین دی وجود دارد. دو شکل این ویتامین در انسان‌ها نقش دارند: اگوکلسیفرول (ویتامین دی ۲) و کوله‌کلسیفرول (ویتامین دی‌۳). ویتامین دی ۲ در گیاهان ساخته می‌شود. ویتامین دی ۳ در پوست انسان هنگام قرار گیری در معرض پرتوهای ماورای بنفش B نور خورشید ساخته می‌شود. مواد غذایی را ممکن است با ویتامین دی ۲ یا دی ۳ غنی کنند.



آخرین مطالب